Avrupa pazarında beş ay üst üste düşüş yaşayan Tesla, 2025’in ilk yarısında ciddi bir ivme kaybıyla karşı karşıya. Şirketin bölgedeki pazar payı %1,3’e geriledi.
Elektrikli araç pazarının öncülerinden Tesla, Avrupa’da zor bir dönemden geçiyor. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) tarafından yayımlanan son verilere göre, şirketin satışları Mayıs ayında da düşmeye devam etti. Bu, Tesla’nın üst üste beşinci ayı satış kaybıyla kapattığı anlamına geliyor.
2025’e Kötü Bir Başlangıç
Yılın ilk ayında, yani Ocak 2025’te Avrupa Birliği, Birleşik Krallık ve EFTA (Avrupa Serbest Ticaret Birliği – Norveç, İsviçre, İzlanda ve Lihtenştayn) ülkelerinde Tesla’nın satışları geçen yılın aynı dönemine göre %45,2 oranında azalarak sadece 9.945 adette kaldı.
Şubat ayında bu düşüş %40,1 olarak kaydedildi (16.888 araç), Mart ayında ise %28,2 (28.502 araç) seviyesine geriledi. Nisan ayı adeta bir çöküş anlamına geldi: %49’luk bir düşüşle sadece 7.261 araç teslim edildi. Mayıs ise %27,9’luk bir azalma ile yılı toparlamakta zorlanan bir tabloyu netleştirdi.
Ocak-Mayıs döneminde toplam satışlar %37,1 oranında düşerek 75.196 adete indi. ACEA’nın yaptığı küçük revizyonlarla bu rakam 76.459 adete kadar çıksa da, gerçek şu ki Tesla’nın Avrupa’daki pazar payı sadece birkaç ayda %2,1’den %1,3’e düştü.
Pazar Büyüyor, Tesla Küçülüyor
İşin ilginç yanı şu: Tesla düşerken elektrikli araç pazarı genel olarak büyüyor. Aynı ACEA raporlarına göre 2025’in ilk beş ayında Avrupa’da satılan otomobillerin %17,1’i tamamen elektrikliydi. Geçtiğimiz yıl bu oran %13,1’di. Sadece Avrupa Birliği özelinde bile, içten yanmalı motor barındırmayan araçlar %15,4’lük bir paya ulaştı (2024’te bu oran %12,1’di).
Yani mesele, elektrikli otomobillere olan talebin düşmesi değil. Asıl sorun Tesla’nın bu artan talebe rağmen momentumunu kaybetmiş olması.
Bu Düşüş Neden?
Elon Musk’ın tartışmalı söylemleri ve politik duruşunun tüketici davranışlarına etkisi elbette tamamen göz ardı edilemez. Ancak düşüşü açıklamak için bu neden yeterli değil. Asıl faktör, rekabetin sertleşmesi. Çinli üreticiler Avrupa pazarına hızla girerken, Tesla’ya göre çok daha uygun fiyatlı modeller sunuyor. Bu durum, Tesla’nın fiyat/performans avantajını büyük ölçüde silmiş durumda.
Ayrıca ürün gamı da yaşlanmış görünüyor. Model S piyasaya 2012’de sürüldü. Model X’in üzerinden 10 yıl geçti. Model 3, 2017’de tanıtıldı; Model Y ise 2020’de. Tesla, bir zamanlar sektörde teknolojik üstünlüğe sahipti, ancak Avrupa merkezli ve Çinli rakipleri bu farkı kapatmış durumda.
Gündemde olan “daha uygun fiyatlı” bir Tesla modeli umut verse de, bu modelin varlığı hâlâ belirsiz. Reuters’ın 2024 Nisan ayında söz konusu giriş seviyesindeki modeli iptal ettiği yönündeki haberlerini Musk sosyal medya platformu X üzerinden yalanlamıştı. Ancak uygun fiyatlı Model Y’nin ertelendiğine ve sadeleştirilmiş bir Model 3’ün geliştirilmekte olduğuna dair iddialar da gündemde yer almaya devam ediyor.
Tesla İçin Yol Daha da Zor Olabilir
Avrupa Birliği, 2035 itibarıyla içten yanmalı motorlu yeni araç satışlarını yasaklamayı planlıyor. Bu, otomotiv üreticilerinin odağını tamamen elektrikli modellere kaydırması gerektiği anlamına geliyor. Dolayısıyla Tesla’nın karşısındaki rekabet yalnızca büyümekle kalmıyor, tamamen merkezî bir önceliğe dönüşüyor.
Eğer Tesla önümüzdeki dönemde ürün gamını yenileyemez ve pazardaki konumunu tekrar güçlendiremezse, Avrupa pazarında tutunmak her zamankinden daha zor olabilir. Elektrikli otomobiller çağı hızla yaklaşırken, öncülüğünü yitiren markaların bu yarışta geri kalma lüksü yok.