Formula 1 teknolojisinin sokaklara taşındığı en iddialı projelerden biri olarak lanse edilen Mercedes-AMG One, şimdi ciddi bir teknik sorunla gündemde. Almanya’nın Federal Motorlu Taşımacılık Otoritesi (KBA), aracın arka spoiler sisteminde potansiyel bir yangın riski tespit edildiğini açıklayarak 219 adet AMG One’ın geri çağırıldığını duyurdu.
Sadece 275 adet üretilen bu el yapımı hiper otomobil, üretimden çok önce konsept olarak tanıtılmış, ancak geliştirme süreci adeta bir mühendislik kâbusuna dönüşmüştü. İlk kez 2017 yılında duyurulan AMG One’ın üretim versiyonu ancak 2022’de tanıtılabildi. Müşteriler için teslimatlar ise 2023’ün başında başladı. Mercedes CEO’su dahi bu zorlu süreç için “Bu projeyi onayladığımızda sanırım sarhoştuk” yorumunu yapmıştı.
Sorun motor değil, hidrolik sistem
Projede en büyük teknik zorluk, Lewis Hamilton’ın Formula 1 aracından alınan 1.6 litrelik turbo V6 motorun yasal yollarda kullanılabilir hale getirilmesiydi. Ancak bugün açıklanan geri çağırma, bu karmaşık motor yapısıyla ilgili değil. KBA’nın açıklamasına göre, araçtaki aktif arka kanat sistemine bağlı hidrolik hattında eksik bir pim kilidi söz konusu.
Bu küçük ama hayati eksiklik, hidrolik sıvının yüksek sıcaklıktaki bileşenler üzerine sızarak yangın riski oluşturmasına neden olabilir. Geri çağırma kapsamında araçlar kontrol edilecek ve eksik ya da hatalı montaj varsa düzeltilecek. Mercedes, bu işlemin yaklaşık 90 dakika süreceğini bildiriyor.
Neredeyse tüm araçlar etkilenmiş olabilir
Geri çağırma listesine giren 219 araç, toplam üretimin yaklaşık %80’ine denk geliyor. Geri çağırmadan etkilenen araçların büyük kısmı Almanya’da yer alıyor. 183 adet AMG One sahibi, araçlarını Mercedes-AMG yetkili servislerine götürerek inceleme yaptırmak zorunda kalacak.
Sorunlu olduğu düşünülen üretim aralığı ise 12 Aralık 2022 ile 9 Mayıs 2025 tarihleri arasına denk geliyor. Bilindiği üzere AMG One modelleri, Multimatic iş birliğiyle İngiltere’nin Coventry kentindeki özel bir tesis içerisinde el işçiliğiyle monte ediliyor.
İki araç yandı, ama bu sorunla doğrudan bağlantılı değil
Hatırlanacağı üzere, bugüne kadar iki AMG One yangın olayı yaşandı. İlki 2023 Mayıs’ında İngiltere’de bir taşıma aracında, ikincisi ise birkaç hafta önce Almanya’da yol kenarında gerçekleşti. Ancak KBA’nın resmi açıklamasına göre, bu iki olayın geri çağırma kapsamındaki teknik problemle doğrudan bağlantısı bulunmuyor. Yani eksik pim kilidi nedeniyle şu ana kadar bir yangın raporlanmamış durumda.
AMG One: Hayallerle gerçekler arasında ince bir çizgi
AMG One, motorsporları teknolojisinin sivil kullanım için ne denli karmaşık olabileceğini net şekilde gözler önüne seriyor. Olağanüstü mühendisliğine rağmen yaşanan gecikmeler, zorlu üretim süreçleri ve teknik problemler, bu tür hiper otomobillerin yalnızca performans değil, aynı zamanda sürdürülebilir kalite anlamında da ciddi testlerden geçmesi gerektiğini hatırlatıyor.
Koleksiyon değeri taşıyan bu otomobillerin sahipleri, yaşanan gelişmeler ışığında hızlıca servis randevularını oluşturmalı. Mercedes-AMG ise gelecekte bu tür projelerde benzer mühendislik zorluklarını daha az sancılı bir şekilde aşmanın yollarını arıyor olacak.